Kooli
17/09/2019

מחקרים מוכיחים כי סביבה משפיעה על הישגים.

ברעם עיצוב ביס בחולון צילום באדיבות יחצ ררת

מחקרים מוכיחים כי סביבת הלמידה משפיעה על הישגי התלמידים והמרחב הפיזי אף משפיע על הפחתת אלימות ומסייע בהתמודדות עם מגוון הפרעות לימודיות/התנהגותיות ועוד.

בשנה האחרונה סופקו מגוון פתרונות יצירתיים מעולם הדפוס והדיגיטל לעיצוב סביבת לימוד בהתאמה אישית לאלפיי תלמידים בבתי הספר רבים ברחבי הארץ, ביניהם בי”ס ראשונים, בי”ס אילות בגני תקווה, בי”ס עמל בן עמי בשוהם, בי”ס סביון בסביון, בי”ס נריה בגבעת שמואל, מתנ”ס בן חור בפ”ת, מתנ”ס תלתן בגני תקווה, מתנ”ס נווה גן בפ”ת ובימים אלה – בי”ס אמירים בחולון, ובכך היא מאפשרת לקירות “לספר” את הסיפור ולתלמידים להתעצם ולשפר את הרגשתם והישגיהם….

התהליך כלל ליווי מומחים ויעוץ פדגוגי מומחים צמוד, חשיבה משותפת ועיצוב בהתאמה אישית, המתאים לרוח ולערכי בית הספר, הכלל בין היתר: פופים מדליקים, מסכי טאצ׳, מדבקות קיר עם מסרים מתאימים – שירים, אותיות ועוד – ובסופו נוצרת סביבה לימודית חדשה ושלמה, רצ”ב תמונות להתרשמות.

סביבת עבודה ולמידה מעוצבת משפיעה באופן ישיר הן על האופן שבו תופסים את עצמם התלמידים (כשגרירים של המוסד בו הם לומדים, נאמנים לערכי המוסד ומסריו ועוד) והן על ההצלחה שלהם בלימודים .  

זאת ועוד, מחקרים מראים כי סביבת עבודה המעוצבת בהתאם לערכי הארגון ומטרותיו, מבדלת ומייחדת אותו ומבססת את זהותו מול ‘הלקוחות’, במקרה זה התלמידים, ויוצרת תחושת שייכות ונאמנות,

מגבירה יעילות,  מעודדת מוטיבציה, מעוררת השראה ותחושת סיפוק (*הרחבה מחקרית מטה)

יש להדגיש כי בכל בי”ס נעשית עבודה מתואמת אישית לגיל התלמידים ולרוח ביה”ס ב- 3 שלבים עיקריים:

1.       זיהוי לוחות התוכן ותחומי העניין, למשל בבי”ס יסודי הדגש הוא על ספרים/סופרים, קריאה, אותיות, משחקים, סיפורי הבריאה וחשבון, בחטיבת ביניים מתמקדים יותר במתמטיקה ומדעים ובתיכון באנגלית ומוסיקה.

2.       בחינת מרחבי החברה, הערכים וההשראה ושילוב ציטוטים ומשפטי השראה או כל נושא נקודתי שתואם את ערכי ביה”ס (ציר זמן ישראלי, שונות בחברה, נשים מנהיגות, חברות ועוד).

3.       עיצוב בהתאמה אישית באמצעות ארגז הכלים של החברה –  מדבקות, לוח גיר, פילים צבעוני, מדבקות קיר מודפסות, טפטים, מדבקות לוח מחיק, חיפוי זכוכית, חיפוי ריצפה, חיפוי אקוסטי לקיר, אותיות מובלטות, תמונות, שלטים מוארים, מערכת מסכים דיגיטליים ועוד.

זה המקום להדגיש כי לצבעים יש השפעה על מה שאנחנו מרגישים ועל עוצמת הרגשות שלנו. צבעים גם יכולים לשנות את מצב הרוח שלנו לטובה או לרעה. חשוב לעצב את חלל הלמידה בצבעים חיוביים שיקלו על תחושת הלחץ ויאפשרו הרמוניה ושלווה. בנוסף, ניתן לשלב ברקוד ע”ג הקירות, אותו סורקים התלמידים ומגיעים לסרטון/לינק שקשור לנושא הלימודי.

בסופו של תהליך, כל משרד (בדומה למשרדי פייסבוק, גוגל וכו’), בית חולים או מוסד לימודי – הופך למעוצב, מעורר השראה, חדשני ומקורי ויש לו השפעה ישירה על השוהים בו, כל זאת בזמן יחסית קצר ובתקציב נוח.

*

מחקר מצא: סביבת הלמידה משפיעה על הישגי התלמידים

הד החינוך, פברואר 2013  עמודים 12-13  כרך פ”ז גיליון מס’ 04

״חוקרים מאוניברסיטת סלפרוד שבאנגליה ואדריכלים גילו במחקר משותף שעיצוב איכותי של סביבת הלמידה משפר את הישגי התלמידים.

בשלב ההרצה של המחקר עקבו החוקרים אחרי 751 תלמידים ב־ 34 כיתות בשבעה בתי ספר יסודיים במשך שנה.  כל כיתה שנבחרה למחקר התאפיינה בקבוצת גיל ובסביבת למידה אחרת.

החוקרים התייחסו לשני היבטים עיקריים:  יכולות התלמידים לפי גיל ומגדר – במתמטיקה , קריאה וכתיבה – בתחילת שנת הלימודים ובסופה;  וסביבת הלמידה על מכלול רכיביה – סידור הכיתה,  אור טבעי, רעשים,  טמפרטורה ואיכות אוויר,  גמישות החלל,  הארגון,  השימוש בצבע ויכולת ההתמצאות בבניין.

לטענת החוקרים,  ההשפעה של סביבת הלימודים על הישגי התלמידים באה לידי ביטוי ב־ 73 אחוז מהמקרים.  שיעור השינוי הממוצע בהישגי התלמידים עמד על 25 אחוז

מוביל המחקר פרופ’  פיטר בארט אמר שמודעות להשפעת הסביבה הבנויה על אנשים איננה עניין חדש, אך כעת נחשף לראשונה הקשר להישגים לימודיים .

ההשפעה שזוהתה גדולה מזו ששיערנו , והצוות מצפה להמשיך את המחקר ולפתח את התוצאות שהתקבלו”.

היבטים בהשפעת המרחב הפיסי על הפחתת האלימות

משרד החינוך,  התרבות והספורט,  המינהל לפיתוח מערכת החינוך,  האגף לעיצוב חזות מבני חינוך

אסופת מאמרים, עורכת: צביה אורטנר, ירושלים, התשס״ג 2-

״מתוך מחקרים נקודתיים,  תצפיות ומעקב בבתי- ספר ודיווחי מנהלי בתי-ספר,  אפשר לטעון כי גם בעזרת תכנון ועיצוב נכון של מבני בית-הספר וחצרותיו ויצירת סביבה פיזית אסתטית,  ההולמת את התפתחות הילד ואת צרכיו,  אפשר להפחית חיכוך, אלימות ו-ונדליזם, שגם הוא סוג של אלימות״

הכתבה מעניינת, שתף אותה ברשתות

Leave a Reply